Interview met Rianne Schwillens

Peelgemeenten

Profielfoto van Rianne Schwillens

Rianne Schwillens

Manager dienstverlening

"Medewerkers die bij ons passen, zijn bevlogen, trots, enthousiast en gemotiveerd om te leren."

Waar word jij enthousiast van in jouw werk?

Het werk wat wij doen moet uiteindelijk leiden tot resultaat voor onze inwoners. Wanneer zij een hulpvraag hebben, moeten zij zo goed mogelijk op weg worden geholpen. Dit betekent voor ons dat er bij iedere wetswijziging in het sociaal domein een juiste doorvertaling nodig is naar zowel beleid als uitvoering. Om hier op een juiste manier richting aan te geven, daar word ik enthousiast van!

Hoe/waarmee kun je, als je werkzaam bent bij GR Peelgemeenten, het verschil maken?

Wanneer inwoners bij ons aankloppen, dan bevinden zij zich meestal in een kwetsbare situatie. Dat vraagt van onze medewerkers in de gebiedsteams dat ze goed kunnen luisteren, dat ze kunnen aansluiten bij de belevingswereld van inwoners en dat ze duidelijk kunnen aangeven wat wel en wat niet mogelijk is. Collega’s in andere functies hebben een faciliterende rol: zij ondersteunen processen, zorgen voor beleidskaders etc. Uiteindelijk is iedereen een schakel in het geheel. Binnen dat geheel werkt iedereen, onafhankelijk van welke functie je vervult, samen aan de best mogelijke diensterlening voor onze inwoners volgens onze Peelprincipes. Denk daarbij aan het geven van ruimte, vertrouwen en aandacht aan elkaar. Of nog zo’n belangrijk principe: wij werken vanuit eigen verantwoordelijkheid en initiatief.

Wat maakt GR Peelgemeenten zo bijzonder?

Hoewel we een overheidsorganisatie zijn, hebben we niet de kenmerken van een overheidsorganisatie. Bij GR Peelgemeenten is het belangrijk om lenig en flexibel te zijn. We werken in een domein dat enorm in ontwikkeling is, het sociaal domein staat nooit stil en zo ook de organisatie niet. We hebben hele bevlogen en enthousiaste collega’s die gewend zijn te werken in wisselende rollen.

Hoe ontwikkelt GR Peelgemeenten zich in de toekomst en wat betekent dat voor (nieuwe) collega's?

Er komen continu grote maatschappelijke opgaven op ons af. Om deze voortvarend op te kunnen pakken, zoeken we steeds meer de samenwerking in de regio op. Dit betekent ook dat vooraf niet altijd duidelijk is wat ons te wachten staat en hoe we dingen gaan oppakken. Mede omdat het niet altijd duidelijk is wat ons te wachten staat, geef ik tijdens de introductie van nieuwe medewerkers altijd aan dat het helemaal niet erg is om fouten te maken. Het is wel erg als je er niks van leert. Daarom: kijk af, stel vragen, neem initiatief, val, maar sta ook weer op. Vind je het leuk om te werken in een dynamische omgeving? Dan ben je bij ons aan het juiste adres!

Wie past er nu echt bij GR Peelgemeenten en waarom?

Als organisatie vinden we het belangrijk om de talenten van onze medewerkers te kennen, te ontwikkelen en in zetten. Onze medewerkers werken samen in verschillende rollen en teams aan de maatschappelijke opgaven. Medewerkers die bij ons passen, zijn bevlogen, trots, enthousiast en gemotiveerd om te leren. Als werkgever nemen wij de bouwstenen van werkgeluk serieus. Een belangrijk onderdeel daarvan is onze werkcultuur. We zorgen ervoor dat werknemers zich welkom voelen, gezien worden en de ruimte krijgen om zichzelf te zijn als professional. Als wij goed voor onze medewerkers zorgen draagt dit weer bij aan het leveren van een hoogwaardige dienstverlening aan onze inwoners.

Welke momenten springen er voor jou uit als het gaat om werken bij GR Peelgemeenten?

Het is voor ons allemaal een enorme uitdaging om de zorg betaalbaar en beschikbaar te houden. Goed, gekwalificeerd en gemotiveerd personeel is daarbij essentieel. Ik vind het interessant om met mijn collega's van het MT richting te geven aan die ontwikkeling en steeds opnieuw met elkaar te verkennen wat dit van ons vraagt en hoe wij onze faciliterende rol kunnen optimaliseren. Ik vind het fijn als wij vanuit de samenwerking tot concrete verbeterplannen komen, die hieraan bijdragen. Ik houd wel van resultaat. Als die verbeteringen ook nog eens aansluiten bij talenten van onze medewerkers, dan is het voor mij helemaal perfect.

Ik vind het fijn om te kijken waar een medewerker op zijn best kan zijn. Niemand is bij ons een nummer: iedereen is belangrijk. Ik doe vanuit mijn rol mijn uiterste best om elke medewerker de waardering en ontwikkelmogelijkheden te geven die zij verdienen. Ik word er echt blij van als medewerkers teruggeven dat zij dit ook zo voelen.